WELKOM

Op 4 en 5 februari 2027 ontmoeten professionals uit Nederland en Vlaanderen elkaar tijdens het eerste Interdisciplinaire Nederlands-Vlaams Ouderenpsychiatrie Congres met als thema Dubbele vergrijzing in perspectief – mentale gezondheid, veerkracht en innovatie bij ouderen. 

In een tijd van dubbele vergrijzing groeit de uitdaging om niet alleen langer, maar ook mentaal gezonder ouder te worden. Dit congres richt de blik voorbij het traditionele, wat angstwekkende beeld van de dubbele vergrijzing en ouder worden. Het brengt wetenschap, innovatie en praktijk samen rondom mentale gezondheid, veerkracht en herstel bij ouderen. Het interdisciplinaire karakter beoogt centraal staande disciplines bij de mentale zorg voor ouderen met elkaar in verbinding te brengen. 

Tijdens deze inspirerende tweedaagse staan actuele thema’s centraal zoals angst, depressie, cognitieve kwetsbaarheid, preventie, technologische innovatie en toekomstbestendige zorg. Verwacht een dynamisch programma met toonaangevende sprekers, interactieve workshops, praktijkvoorbeelden en volop ruimte voor ontmoeting en samenwerking tussen GGZ, ouderenzorg, eerstelijnszorg, wetenschap en beleid.

Keynote sprekers zijn o.a. Prof. dr. Richard Oude Voshaar (UMC Groningen), Prof. dr. Indira Tendolkar (Radboudumc), Prof. dr. Maarten van den Bossche (KU Leuven, Maastrichtumc, Prof. dr. Berno van Meijel (Hoge School InHolland), Dr. Ellen Gielkens (Mondriaan GGZ) en Luc van de Ven (KU Leuven).

Dit congres wil verbinden, inspireren en vernieuwen — met aandacht voor zowel de uitdagingen als de mogelijkheden van ouder worden.